داکت اسپلیت, مقالات

تفاوت داکت اسپلیت و اسپلیت در چیست؟

تفاوت داکت اسپلیت و اسپلیت در چیست ؟

قرار است در این مقاله از تفاوت داکت اسپلیت و اسپلیت صحبت کنیم. با سرما مارکت همراه باشید و در آخر ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید!

در بازار تهویه مطبوع دستگاه های مختلفی برای تأمین سرمایش و گرمایش وجود دارد. سیستم هایی مانند داکت اسپلیت ها، اسپلیت ها، فن کویل ها و . . . که بسیار مورد استقبال سازندگان و کاربران قرار گرفته است. داکت اسپلیت دستگاهی است که می تواند هوای سرد و گرم یکنواختی را در محیط فراهم کند.

این دستگاه ها تقریبا مانند اسپلیت ها می باشند اما در مجموع تفاوت هایی با هم دارند که در این مقاله از سرما مارکت در ابتدا سیستم داکت اسپلیت ها و اسپلیت ها را بررسی می کنیم و سپس تفاوت هایی که این سیستم ها با اسپلیت ها دارند را بیان می کنیم:

آشنایی با ساختار داکت اسپلیت ها و کولر گازی ها:

اسپلیت ها سیستم هایی دو تکه هستند و از دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده اند، یونیت خارجی این دستگاه ها در بیرون از ساختمان ها و در بالکن و یا زیر پنجره نصب می گردند و یونیت داخلی در فضای داخل ساختمان بر روی دیوار نصب می شوند این دو بخش به وسیله لوله کشی هایی که حاوی گاز مبرد می باشند به یکدیگر وصل می شوند.

داکت اسپلیت ها هم مانند کولر گازی ها دارای دو قسمت هستند یونیت بیرونی (کندانسور)  این سیستم ها در فضای بیرون قرار می گیرد و یونیت داخلی (اواپراتور) که در داخل سقف های کاذب قرار می گیرد و این دو قسمت هم با لوله کشی به یکدیگر متصل می شوند و این لوله ها حاوی گاز مبرد ( گاز فریون) است. داکت اسپلیت ها سیستم هایی هستند که دارای قابلیت کانال کشی به فضا های مختلف هستند و به طور یکنواخت هوا را در محیط منتشر می کنند.

داکت اسپلیت ها به دودسته طبقه بندی می شوند:

  • داکت اسپلیت اینورتر که دارای رده مصرف انرژی A است. استفاده از این سیستم بسیار به صرفه است زیرا با دارا بودن کمپرسور هوشمند با توجه به مصرف دور موتور را تغییر می دهد.
  • داکت اسپلیت معمولی که دارای رده مصرف B می باشد.

۵ مورد از تفاوت داکت اسپلیت و اسپلیت

ساختار:

داکت اسپلیت ها برای تهویه مطبوع می توانند از طریق کانال کشی هوای چندین محیط را تهویه کنند و نیازی به دستگاه های جداگانه ندارند. این در حالی است که برای فضاهایی که از اسپلیت استفاده می شود از چندین کولر گازی در آن ساختمان باید استفاده نمود. از این رو به کار گیری داکت اسپلیت ها بسیار به صرفه تر می باشد.

زیبایی و در معرض دید بودن:

داکت اسپلیت ها داخل سقف های کاذب و به صورت مخفی نصب می گردند و در معرض دید نمی باشند و فقط دریچه ای که به کانال کشی ها اتصال دارد مشخص می باشد و این امر موجب زیبایی ظاهری محیط می گردد. اما در کولر گازی ها پنل داخلی بر روی دیوار و در معرض دید قرار دارد و همین طور یونیت خارجی که در پشت پنجره ها نصب می شود از نظر زیبایی جلوه مناسبی ندارند.

سطح صدا:

داکت اسپلیت ها دارای فن های بسیار بزرگی می باشد بنابراین میزان صدای اواپراتور زیاد می باشد و برای حل این مشکل در این دستگاه ها از عایق های صوتی و کانال هایی که انعطاف پذیر هستند استفاده می شوند. کولر گازی ها با توجه به قرار گیری بر روی کار دارای میزان صدای کمی هستند.

سرمایش و گرمایش:

داکت اسپلیت ها برای تأمین گرمایش به سیستم هایی مانند پکیج و یا موتور خانه دارند و با نصب کویل آب گرم در این سیستم ها می توان گرمایش محیط را فراهم نمود. داکت اسپلیت ها و کولر گازی ها تنها از نظر تأمین سرمایش مانند هم عمل می کنند. سیکل گرمایش در این دو نوع دستگاه متفاوت می باشد.

تنظیم دما: از آن جایی که اسپلیت ها تنها قادر به تهویه هوای یک محیط می باشند دارای کندانسور و اواپراتور مستقلی هستند و در صورتی که آن محیط نیاز نداشته باشد می توان کولر گازی مربوطه را خاموش نمود. اما چون داکت اسپلیت ها از طریق کانال کشی فضا های مختلف را به یکدیگر وصل می کند برای همه ی محیط ها می تواند به صورت یکسان گرمایش و یا سرمایش را فراهم کند.

در این بخش از مقاله تفاوت هایی که این سیستم ها داشتند را بیان نمودیم حال ویژگی های این دستگاه ها را بیان می کنیم:

ویژگی های منحصر به فرد داکت اسپلیت ها:

  • این سیستم ها مجهز به فیلتر هایی هستند که می توانند مانند یک دستگاه تصفیه هوا عمل کنند و میکروب ها و آلودگی های موجود در محیط را از بین ببرند و هوایی کاملا پاک و عاری از هر گونه آلودگی را به وجود می آورند. این فیلتر ها قابل شست و شو هستند و در صورتی که نیاز باشد می توان آن ها را تعویض نمود.
  • اسپلیت کانالی ها در ظرفیت های متفاوتی تولید می شوند و متناسب با هر متراژی می توان دستگاه مورد نظر را انتخاب و نصب نمود.
  • این دستگاه ها دارای  قدرت پرتاب باد به چهار جهت هستند و میزان راندمان این دستگاه ها با وجود کمپرسور روتاری  بالا است.
  • دارای قابلیت کارکرد تا دمای ۵۲ درجه سانتی گراد را دارا هستند  و برای مناطقی که گرمسیری هستند انتخابی مناسب می باشند.
  • دارای قابلیت کانال کشی یک پارچه به چندین محیط را دارا هستند و این امر باعث صرفه جویی در هزینه می گردد.
  • بهترین ویژگی این سیستم ها حذف سیستم رادیاتور ها و لوله کشی های مربوطه است.
  • انتخابی بسیار مناسب برای فصل تابستان جهت تأمین سرمایش هستند و هزینه مصرفی این دستگاه ها نسبت به اسپلیت ها کمتر می باشد.
  • استفاده از داکت اسپلیت ها در هر ساختمان موجب می گردد که از نظر تهویه مطبوع هر واحد به صورت مستقل عمل کند.
  • برای تنظیم دما این سیستم ها دارای قابلیت نصب ترموستات هستند.
  • کانال کشی های مربوطه در این سیستم ها به صورت افقی انجام می شود و کانال کشی های عمودی حذف می گردند و بیشترین استفاده را می توان از فضای مورد نظر برد.
  • این دستگاه ها با قرار گیری در سقف های کاذب به صورت مخفی در زیبایی ظاهری فضا خدشه ای وارد نمی کنند.
  • تأمین سرمایش و گرمایشی یک نواخت و مطلوب.
‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط