داکت اسپلیت, مقالات

چگونه اقدام به خرید داکت اسپلیت کنیم؟

چگونه اقدام به خرید داکت اسپلیت کنیم

قرار است در این مقاله ببینیم که چگونه اقدام به خرید داکت اسپلیت کنیم؟ با سرما مارکت همراه باشید و در آخر ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید!

تاحالا به خرید داکت اسپلیت فکر کرده اید؟

چگونگی خرید داکت اسپلیت یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه داشت. در این مقاله سرما مارکت قصد دارد نکاتی حیاتی درباره خرید داکت اسپلیت را در اختیار شما قرار دهد.

امروزه داکت اسپلیت ها به یکی از رایج ترین و متداول ترین سیستم های سرمایش و گرمایش در ساختمان ها و انواع پروژه ها به شمار می‌روند که دارای دو بخش یونیت داخلی یا هواساز و یونیت خارجی یا کندانسور می‌باشند که توسط دو لوله مسی به یکدیگر متصل شده اند.

سیستم داکت اسپلیت در عملیات سرمایش همانند اسپلیت ها یا کولرگازی های معمولی عمل می‌کند که به صورت توکار و درون سقف کاذب نصب می‌شود و سپس توسط کانال کشی از آن به سایر فضاهای یک ساختمان عملیات انتقال هوای سرد یا گرم را انجام می‌دهد. در صورتی که اسپلیت های معمولی به صورت روکار بوده و در قسمت های مختلف از ساختمان نصب می‌شوند و به صورت مستقیم گرما یا سرما را به محیط پیرامون خود انتقال می‌دهند.  اما در عملیات گرمایش روند کاری اسپلیت کانالی با اسپلیت های معمولی تفاوت زیادی دارد.

این تفاوت به این گونه است که در داکت اسپلیت با وجود کویل آب گرم، آب گرم تولید شده به وسیله پکیج به آن منتقل می‌شود و اینگونه عملیات گرمایشی دستگاه انجام می‌شود اما در اسپلیت های معمولی از سیکل تبرید تراکمی استفاده می‌شود. با نظر به این که ظرفیت داکت اسپلیت بسیار بیشتر از اسپلیت معمولی است در نتیجه استفاده عمده از این سیستم در ساختمان های بزرگ است.

مزایای داکت اسپلیت 

با توجه به فضای بزرگ مورد استفاده در این سیستم، قیمت اولیه نصب و راه اندازی آن نسبت به موارد مشابه همچون فن کویل و مینی چیلر بسیار پایین تر است. بهره مندی از تکنولوژی دور متغیر در بیشتر این سیستم ها سبب می‌شود که به آسانی توان خروجی دستگاه را متناسب با نیاز تغییر داده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد.

همچنین وجود انواع فیلتر های قابل شستشوی پاکسازی هوا در دستگاه داکت اسپلیت، سبب می‌شود که هوای خروجی از این محصول هوای مطبوع و دلپذیری باشد. بهره مندی از این سیستم بر خلاف استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مرکزی همانند چیلر، سبب می‌شود هزینه انرژی برای هر واحد به صورت جداگانه باشد، که این مورد قابلیتی بسیار پرکاربرد در پروژه های آپارتمانی محسوب می‌شود و هر خوانواده می‌تواند هزینه انرژی خود را متناسب با خواسته خود کنترل نماید.

با توجه که این سیستم هوای خود را توسط کانال از محیط خارج از ساختمان تامین می کند، در نتیجه در فصول سرد و فصول گرم هوای تازه را برای ساختمان به ارمغان می‌آورد. بالا بودن ظرفیت داکت اسپلیت ها باعث می‌شود که بتوان آن را در ازای چند اسپلیت معمولی نصب کرد که این امر سبب کاهش هزینه به علت کاهش هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری می‌گردد.

انرژی در موضوع راهنمای خرید داکت اسپلیت از اهمیت بالایی برخوردار است، از آنجایی که انرژی اصلی در فرایند گرمایش این دستگاه به جای برق در اسپلیت های معمولی، گاز است صرفه اقتصادی بالاتری را برای مشتری به دنبال خواهد داشت.

راهنمای خرید داکت اسپلیت

 

مشاوره

قبل از خرید نهایی سیستم داکت اسپلیت با یک نمایندگی یا شرکت معتبر و متخصص در زمینه تهویه مطبوع به صورت تلفنی جهت مشخص کردن ظرفیت بار گرمایشی و سرمایشی فضای مورد نظر، نوع دستگاه داکت اسپلیت اینورتر یا معمولی مشاوره های لازم را دریافت کنید و در صورت امکان درخواست بازدید تکنسین از محل مورد نظر نصب سیستم را داشته باشید.

به این صورت با خیالی آسوده تر و مطمئن محصول مناسب خود را خریداری خواهید کرد، به این نکته نیز توجه داشته باشید که زیر ساخت سیستم داکت اسپلیت که به وسیله طراح ساختمان صورت گرفته است باید با ابعاد یونیت داخلی و سایز لوله های مسی به علاوه کابل برق با دستگاه منتخب شما همخوانی کامل را داشته باشد تا با مشکلات احتمالی از جمله پس دادن داکت اسپلیت به فروشنده یا نصب غیر اصولی دستگاه روبرو نشوید.

موارد مهم هنگام موارد مهم خرید داکت اسپلیت

در هنگام خرید سیستم داکت به موارد مهم ذکر شده که در ادامه نام برده می‌شود دقت داشته باشید: علامت اختصاری (Db)، صدای پایین دستگاه، کم مصرف بودن انرژی برق با نشانه برچسب (A) اینورتر، گاز مبرد مصرفی (R410) که به عنوان مبرد دوستدار محیط زیست شناخته شده است، بازدهی بالا (EER) و میزان هوادهی که با علامت اختصاری (CFM) شناخته شده است.

لازم به ذکر است با توجه به مذاکرات اخیر آب و هوایی و تغییرات اقلیمی و به دنبال آن گرم شدن کره زمین، از سال ۲۰۲۰ میلادی دیگر دستگاه هایی با گاز مبرد R22 تولید نخواهد شد و در اینده حتما به مشکل شارژ گاز داکت اسپلیت خود خواهید شد.

برخی از شرکت های وارد کننده و توزیع کننده از اطلاع نداشتن مصرف کنندگان در این زمینه استفاده کرده و داکت اسپلیت هایی که مناسب شرایط آب و هوایی گرمسیری (یا همان مدل T3)  می باشد را در مناطق معتدل T1 عرضه می‌کنند و سبب می‌شوند که هزینه برق بسیار بالاتری برای کاربر ایجاد شود.

قیمت واقعی

حتما شما هم شنیده اید که هیچ ارزانی بی علت نیس و هیچ گرانی بی حکمت نیست! این مثال قدیمی اکثرا درست از آب در میاد و دستگاه های گران قیمت حتما دارای قابلیت های ارزشمندی هستند که ارزش آن ها را بالاتر می‌برد.

اما گاهی حکمت گرانی کالا سود جویی توزیع کنندگان و شرکت ها است و نه ارزش سیستم. در اصل عرضه کالایی که قیمتی بیش از قیمت واقعی دارد به هیچ وجه نشانه کیفیت بالا و اعتبار آن برند نبوده و بلکه نشان دهنده ی گران فروشی و عدم احترام به حقوق خریدار داکت اسپلیت می‌باشد. از این رو به این مسئله بسیار دقت کنید.

نصب و راه اندازی دستگاه

یکی از موارد مهم دیگری که بعد از خرید سیستم داکت اسپلیت بسیار مهم است نصب و راه اندازی دستگاه می‌باشد. شما با در دست داشتن برگه ضمانت و تماس با خدمات پس از فروش برند خریداری شده و سپس اعلام آدرس محل نصب دستگاه و مدل، سریال محصول خریداری شده شما در لیست انتظار قرار می‌گیرد و به طور معمول نصب سیستم بین ۲۴-۷۲ ساعت کاری تکنسین مربوطه اعزام می‌گردد.

تکنسین بعد از حضور در محل نصب لازم است کارت مخصوص خدمات پس از فروش را عرضه نماید. به علاوه لازم است قبل از شروع کار و انجام خدمات تمامی مراحل کار و هزینه های احتمالی نصب را با خریدار محترم در میان بگذارد.

مطالب مرتبط