فن کویل, مقالات

معرفی کلی قطعات به کار رفته در فن کویل ایرانی

قطعات به کار رفته در فن کویل ایرانی

اگر از قطعات فن کویل ایرانی اطلاعی ندارید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. فن کویل ها از جمله پرطرفدارترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند. شرکت های ایرانی فعال در ساخت تجهیزات HAVC فن کویل هایی بسیار قوی و با قیمت مناسب تولید می کنند که از خدمات پس از فروش بسیار خوبی برخوردار هستند. در ساخت فن کویل ایرانی گاها از قطعات خارجی نیز استفاده می شود. در این مقاله از مجموعه مقالات سرمامارکت قصد داریم کلیه قطعات به کار رفته در فن کویل های ایرانی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

مروری بر سازوکار، انواع و ویژگی های فن کویل ایرانی

فن کویل ایرانی از جمله قوی ترین فن کویل های موجود در بازار است. فن کویل ها با اتصال به لوله کشی های آب گرم و آب سرد که به ترتیب توسط بویلر در موتورخانه و چیلر فرآهم می آیند، گرمایش و سرمایش محیط را تأمین می کنند. البته بعضی فن کویل ها برای گرمایش از یک کویل الکتریکی استفاده می کنند و بعضی دیگر، صرفا عملکرد سرمایشی دارند.

فن کویل ها از نظر عملکرد به دو نوع دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم بندی می شوند. از نظر محل نصب می توان فن کویل ها را به انواع سقفی، دیواری و زمینی تقسیم بندی کرد و هر کدام از این انواع فن کویل، دارای مدل های روکار و توکار هستند. فن کویل های کاستی و کانالی نیز همانند فن کویل های سقفی، درون یا زیر سقف نصب می شوند. فن کویل های کاستی را می توان به انواع یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه تقسیم کرد. فن کویل های زمینی نیز دسته بندی های مختلفی دارند که شامل ایستاده و خوابیده می باشد. فن کویل های زمینی ایستاده می توانند افقی یا عمودی باشند. انواع فن کویل زمینی ایستاده افقی روکار عبارتند از مستقیم زن، اریب زن و بالا زن.

فن کویل های ایرانی شاید از نظر فناوری، سکوت و زیبایی به فن کویل های خارجی مثل انواع ایتالیایی، استرالیایی، فرانسوی و حتی چینی نرسند ولی نسبت به فن کویل های خارجی دارای قمیت مشابه، قدرت بالا، گارنتی و خدمات پس از فروش بهتری هستند. مطرح ترین فن کویل های ایرانی عبارتند از: فن کویل های یکتا تهویه اروند، آذر نسیم، ساران، ساراول، ماخ و مانلی.

معرفی کلی قطعات به کار رفته در فن کویل ایرانی

معرفی کلی قطعات فن کویل ایرانی

در این بخش می خواهیم قطعات به کار رفته در فن کویل های ایرانی را به شما معرفی کنیم. با سرمامارکت همراه باشید.

بدنه

بدنه فن کویل که کابینت نیز نامیده می شود، معمولا در فن کویل های ایرانی از جنس ورق گالوانیزه است. در فن کویل های روکار، قسمت خارجی بدنه، دارای رنگ می باشد. قسمت داخلی بدنه معمولا دارای لایه ای به نام بوش است که در واقع، نوعی عایق صوتی است. بدنه دارای شبکه‌ ورودی هوا و شبکه خروجی هوا می باشد.

کویل

کویل که نام دیگر آن، مبدل حرارتی است، ساختاری شبیه به رادیاتور دارد. کویل های فن کویل های ایرانی معمولا از نوع فن-تیوب (پره-لوله) هستند و در اکثر موارد لوله ها از جنس مس و پره ها از جنس آلومینیوم می باشند. ساختار کویل فین-تیوب به این شکل است که از یک ردیف پره موازی هم که فاصله اندکی از هم دارند و تعدادی لوله که این پره ها را به هم دیگر وصل می کنند، تشکیل می شود. کار مبدل حرارتی، همانطور که از نامش پیداست، مبادله حرارت بین آب عبوری از درون آن و هوای عبوری از لا به لای پره ها است.

آب از یک سو وارد پره اول می شود و از طریق لوله ها، به پره های بعدی راه میابد و پس از عبور از تک تک پره ها، از پره آخر به سیستم لوله کشی باز می گردد. پره ها، سطحی وسیع برای انجام تبادل حرارتی بین آب عبوری از درون کویل و هوای عبوری از لا به لای پره ها، فرآهم می آورند. کویل هایی که تماما از جنس مس باشند، راندمان بسیار بالاتری دارند ولی کویل های فن کویل های ایرانی، به منظور کاهش هزینه ساخت و در نتیجه، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده، عمدتا از آلومینیوم ساخته می شوند.

فن کویل های دو لوله ای تنها دارای یک کویل هستند، ولی فن کویل های چهار لوله ای، دارای یک کویل آب گرم و یک کویل آب سرد دارند و بنابراین، می توانند عملکردهای سرمایشی و گرمایشی را به طور همزمان انجام دهند.

معرفی کلی قطعات به کار رفته در فن کویل ایرانی

فن و موتور آن

هر فن کویل ایرانی دارای یک یا چند فن است. کار فن این است که هوا را به درون بدنه فن کویل می مکد و پس از عبور دادن هوا از لا به لای پره های کویل، آن را به درون اتاق باز می گرداند. این کار سبب افزایش سرعت تبادل حرارتی بین آب عبوری از درون کویل و هوای درون اتاق می شود و راندمان فن کویل را بالا می برد.

فن ها به طور کلی به دو نوع آکسیال و سانتریفیوژی تقسیم می شوند. هر کدام از این انواع فن ها می توانند به طور مستقیم از طریق یک شفت یا به طور غیر مستقیم از طریق تسمه به موتور فن متصل باشند. در فن های شفت دار، هر دور موتور برابر با یک دور فن ولی در فن های تسمه دار، هر دور موتور برابر چند دور فن است.

الکتروموتور در فن کویل های ایرانی معمولا خارجی است. موتور فن می تواند تک سرعته یا چند سرعته باشد. در فن کویل های ایرانی، معمولا موتور فن از نوع چند سرعته است. به طور کلی، فناوری های مورد استفاده در فن و موتور آن در فن کویل های خارجی بسیار پیشرفته تر از فن کویل های ایرانی هستند و به همین دلیل، سر و صدای آن ها نیز کمتر است.

معرفی کلی قطعات به کار رفته در فن کویل ایرانی

ترموستات

یکی دیگر از قطعات اصلی فن کویل های ایرانی، ترموستات آن هاست. کار ترموستات این است که با تنظیم سرعت فن یا میزان ورود آب به کویل یا هر دو کار، دما را روی میزانی که کاربر تعیین می کند، ثابت نگه می دارد.

فیلتر از قطعات فن کویل ایرانی

فیلتر هوا در ورودی هوای فن کویل قرار می گیرد و هوای وارد شونده به فن کویل را تصفیه می کند تا هم از کثیف شدن قسمت های داخلی فن کویل و کاهش راندمان آن جلوگیری کند و هم هوایی پاکیزه برای تنفس فرآهم آورد. فیلتر می تواند قابل شستشو یا قابل تعویض باشد.

در این مقاله از سری مقالات سرمامارکت با قطعات فن کویل ایرانی آشنا شدید. فن کویل ها از محبوب ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند. فن کویل های ایرانی، فن کویل هایی قوی هستند که در ساخت آن ها به سر و صدای کم و زیبایی شناسی، توجه چندانی نمی شود و کیفیت ساخت نسبتا پایینی دارند اما قیمت آن ها برای مصرف کننده ایرانی بسیار مناسب است. قطعات اصلی فن کویل ایرانی عبارتند از بدنه یا کابینت، کویل یا مبدل حرارتی، فن و موتور آن، ترموستات و فیلتر.

مطالب مرتبط