تصفیه آب, مقالات

همه آنچه لازم است درباره فیلتر های تصفیه آب بدانید

همه آنچه باید راجع به تصفیه آب بدانید

درباره فیلتر های تصفیه آب چه می دانید؟ آب یکی از مهم ترین مواردی است که در طول روز بدن افراد به آن نیاز دارد، به این دلیل که نبود آب می‌تواند حتی سبب مرگ افراد شود. اما با توجه به این اهمیت بسیاری از آب های آشامیدنی شهر ها دچار آلودگی است و بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از دستگاه تصفیه آب می‌باشد. چند سالی است که فیلتر های تصفیه آب و انتخاب اینکه کدام برای مصارف خانگی مناسب تر است به یکی از موضوعات بحث برانگیز بین کاربران این دستگاه ها تبدیل شده است.

برخی از افراد بدون توجه و  بررسی اینکه هر کدام از فیلتر ها چه معایب و محاسنی دارند و کاربردشان چیست، یکی از انواع دستگاه تصفیه آب را خریداری کرده و با این تصور که تمامی فیلتر ها دارای یک ویژگی خاص هستند، از آن ها استفاده می‌کنند در صورتی که هر یک مصرف خاصی داشته و بعضی از آن ها جهت استفاده در خانه توصیه نمی‌گردد. جهت اطلاعات بیشتر در این مورد و مقایسه انواع فیلتر های دستگاه تصفیه آب با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

انواع فیلتر

درباره فیلتر های تصفیه آب

۱.فیلتر کربن یا ذغال فعال:

پیدایش فیلتر های کربنی به مدت ها پیش یعنی حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد که برای تصفیه آب از ذغال، شن و ماسه استفاده می‌گردد. مکانیسم این نوع فیلتر ها بر اساس ایجاد پیوند شیمیایی به ویژه با مواد آلاینده آلی است. کربن فعال نوعی از کربن تغییر شکل یافته است که بر اثر اکسیداسیون، فرج ها و خلل هایی در سطح آن ایجاد می‌گردد. به طور معمول اندازه ذرات کربن از ۵/۰ تا ۵۰ میکرو است و ریز تر بودن هر چه بیشتر باشد نشان دهنده کارایی بهتر فیلتر در جذب کردن آلاینده های آلی است.

ویژگی های مثبت فیلتر کربن: 

این نوع فیلتر های تعبیه شده در یخچال های خانگی، فضایی از محیط آشپزخانه را اشغال نمی‌کنند، املاح مفید آب از آب لوله کشی حذف نمی‌گردد. نصب این نوع فیلتر ها آسان است و دیگر نیازی به ایجاد تغییرات خاص در سیستم لوله کشی ساختمان وجود ندارد و در مقایسه با سایر فیلتر های خانگی ارزان تر می‌باشند.

ویژگی های مثبت و منفی تصفیه آب

ویژگی های منفی فیلتر کربن:

این نوع فیلتر ها در دستگاه تصفیه آب موقتی بوده و نمی‌توانند برخی از ترکیب ها همانند منیزیم، کلسیم، نیترات، فلوئور، پر کلرات، هیدوژن سولفید، کلرید ها، آفت کش ها، حشره کش ها و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک، کروم و …. مواد آلاینده پرتویی و میکروب ها را از آب خارج کنند؛ همچنین قادر به فیلتر کردن آمونیاک یا کلر آمین نیستند؛ عبور آب گرم از فیلتر های کربنی سبب آزاد یا جدا شدن مواد آلاینده که قبلا با جذب سطحی در فیلتر گرفتار بودند، می‌شود و خروجی آب فیلتر شده را آلوده کرده و سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد و در مقایسه با دستگاه های دیگر خانگی که خروجی آن در سلامت ما تاثیر نداشته و کار کردن با آن بسیار راحت است.

۲. فیلتر تفاضل درجه جنبشی (KDF)

این فیلتر خانگی از ترکیب آلیاژ خالص مس و روی به شکل فلس، ماتریکس، گرانول یا دیگر ذرات خیلی ریز تشکیل شده است. مکانیسم عمل آن بر پایه علم الکتروشیمی به معنی واکنش های اکسیداسیون و احیاست که هم اکنون تکنولوژی نوین در تصفیه آب جهت مصارف شرب محسوب می‌شود.

موارد کاربرد: جدای از مصارف خانگی، از این فیلتر ها در برج های خنک کننده در صنایع غذایی به خصوص در تولید نوشابه، هتل ها و رستوران ها، لباسشویی ها و … استفاده می‌گردد. این فیلتر در آزمایشگاه های طبی،‌ بیمارستان به ویژه در بخش های دیالیز که خالص بودن آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است استفاده می‌گردد.

ویژگی های مثبت: این فیلتر ها تکنولوژی ساده ای است که بنابراین نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداریشان ساده است. به علاوه کم هزینه بودن این مراحل؛ استفاده نکردن از مواد یا افزودنی شیمیایی، بدون ایجاد ضایعات، بی خطر و دوستدار محیط زیست بودن از دیگر محاسن آن به شمار می‌رود.

۳. دستگاه اسمز معکوس

این دستگاه به طور معمول در ورودی انشعاب آب به ساختمان ها نصب می‌گردد. دستگاه اسمزمعکوس از یک غشای کم نفوذ تشکیل شده است که آب با فشار خیلی زیاد، از آن عبور می‌کند. در واقع کیفیت آب فیلتر شده یا خارج کردن انواع آلاینده ها به نوع غشای به کار رفته در دستگاه بستگی دارد. در این بین نکته ای نیز وجود دارد که ضایعات آب با این روش زیاد است. مانند فیلتر های دیگر نیاز به رسیدگی و نگهداری دارد. در زمان تصفیه آب لازم است دقت داشته باشید که به بستر فیلتر آسیب وارد نشود.

بررسی دستگاه تصفیه آب

۴. فیلتر تعویض یونی رزینی

در این مورد آب از یک غشای رزینی عبور و یون های مزاحم یا ذرات باردار همانند باریم، کلسیم، منزیم و آهن با یون سدیم تبادل یا تعویض می‌گردند. این آب حجم زیادی سدیم دارد که به غیر از مصارف پخت و پز و مصارف شرب قادر است کاربرد های بسیاری داشته باشد. در این اواخر نوعی از این فیلتر طراحی شده است که وزن آن حدود ۷۰ کیلوگرم و مجهز به قابلیت فیلتر آلاینده های دیگر همانند منگنز، آهن، باکتری است.

۵. دستگاه تقطیر خانگی – درباره فیلتر های تصفیه آب

با این روش فلزات سنگین و دیگر رسوبات یا سختی آب که از مواد غیر فرار می‌باشند، از آب خارج شده ولی آلاینده های فرار آلی حین فرایند وارد آب تقطیر شده می‌گردند و معمولا جهت خارج کردن آنها از فیلتر کربن استفاده می‌شود. در ضمن این روش به زمان و انرژی زیادی نیازمند است. ضایعات ناشی از فرایند دستگاه لازم است کاملا اصولی و علمی باشد تا به محیط زیست آسیبی نرسد. این فرایند در ۴ دهه گذشته خیلی معروف شده است ولی امروز به دلیل مشکلاتی که گفته شد، کاربردی در استفاده منازل نداشته و بیشتر در آزمایشگاه ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در انتها، جهت انتخاب دستگاه مورد نیاز خود و برگزیدن نوع فیلتر های متناسب با توجه به استاندارد های دقیق و تخصصی تر  نیاز به راهنمایی و مشورت دارد، از این رو می‌توانید با شماره های درج شده در سایت سرما مارکت تماس گرفته و راهنمایی های لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

مطالب مرتبط