داکت اسپلیت, مقالات

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

داکت اسپلیت اینورتر چیست

در این مقاله از سرما مارکت می گوییم داکت اسپلیت اینورتر چیست؟ و به بررسی یکی از پرمصرف ترین سیستم ها در تهویه مطبوع ساختمان ها یعنی داکت اسپلیت اینورتر می پردازیم و قصد داریم درباره ی عملکرد، اجزای تشکیل دهنده این سیستم ها توضیحات مفیدی را بدهیم و هم چنین درباره ی اصطلاح اینورتر که ممکن است برای خیلی ها سوال باشد بپردازیم:

داکت اسپلیت اینورتر چیست

داکت اسپلیت ها چه دستگاه هایی هستند و به چند دسته تقسیم می شوند؟

داکت اسپلیت ها یا همان اسپلیت های خانگی سیستم هایی هستند که در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و . . . بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها دارای دو قسمت یونیت داخلی و یونیت خارجی هستند. نام دیگر یونیت داخلی هواساز می باشد که در فضای داخلی خانه و درون سقف های کاذب به صورت مخفی نصب می شوند و یونیت خارجی یا کندانسور در بیرون از ساختمان قرار می گیرند و به وسیله لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند.

از یونیت خارجی این دستگاه ها به فضاهایی که طراحی شده اند کانال کشی هایی انجام می شود و از طریق کانال کشی ها هوا در محیط های مختلف توزیع می شود. داکت اسپلیت اینورتر در واقع نوعی کولر گازی می باشند اما با این تفاوت که این سیستم ها در ظرفیت هایی بالای ۱۸۰۰  و در دو مدل اینورتر و معمولی تولید می گردند.

اسپلیت کانالی ها برخلاف کولر گازی ها برای تهویه محیط های مختلف نیازی به چندین یونیت داخلی و یا خارجی ندارند و تنها با نصب و استفاده از یک دستگاه پر قدرت و ظرفیتی متناسب با فضایی که در آن نصب می شود می توان هوای چندین محیط را به طور هم زمان تهویه نمود و در واقع استفاده از داکت اسپلیت ها بسیار به صرفه می باشد. داکت اسپلیت اینورتر دارای ابعاد بسیار بزرگ تری نسبت به کولر گازی ها می باشد.

شباهت به کولرگازی

فراهم کردن سرمایش در این دستگاه ها همانند کولر گازی ها می باشد اما برای فراهم کردن گرما در روز های سرد سال عملا از یونیت خارجی هیچ گونه استفاده ای نمی شود و آب گرم به وسیله موتور خانه ها و یا پکیج به داخل کویل های دستگاه جاری می گردد و هوایی که به وسیله فن در بین کویل ها در حال گردش می باشد گرمای آب را دریافت می کند و دمای هوا افزایش می یابد و به این صورت گرمایی مطبوع برای محیط فراهم می شود. در این قسمت به توضیح این موضوع می پردازیم که داکت اسپلیت اینورتر یعنی چی و چه تفاوت هایی با اسپلیت کانالی معمولی دارد.

دسته بندی داکت اسپلیت اینورتر

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

داکت اسپلیت اینورتر یکی از دستگاه هایی می باشد که سرمایش و گرمایش بسیار مطلوبی را فراهم می کنند. در این سیستم ها از تکنولوژی اینورتر استفاده شده است. شاید برایتان این سوال باشد که اینورتر به چه معنی می باشد؟

تکنولوژی اینورتر در واقع یک مبدل برق دستگاه است که به صورت الکترونیکی عمل می کند و جریان برق DCرا به جریان متناوب AC تبدیل می کند و این جریان تبدیل شده می تواند با توجه به ولتاژی که نیاز می باشد سرعت دور موتور را تغییر دهد و کنترل نماید. پس بنابراین بزرگ ترین اختلافی که داکت اسپلیت اینورتر با مدل های معمولی دارند این می باشد که سیستم هایی که دارای تکنولوژی اینورتر هستند می توانند دور موتور را تغییر دهند و سرعت متغیری دارند اما سیستم هایی که معمولی هستند دارای دور ثابتی هستند.

عمر دستگاه هایی که اینورتر دار هستند بسیار طولانی تر است و همین طور دارای میزان صدای بسیار پایین تری نسبت به مدل های معمولی می باشد و می توانند برای محیط هایی که نیاز دارند خیلی سریع گرمایش و یا سرمایش را تأمین کنند. استفاده از داکت اسپلیت های اینورتر بسیار مقرون به صرفه می باشد و در مصرف برق و انرژی صرفه جویی می شود زیرا دارای رده مصرف انرژی A هستند و هم چنین نیازی به استفاده از دستگاه های مختلف برای تهویه مطبوع نمی باشد.

استفاده از داکت اسپلیت اینورتر در ساختمان ها در بر گیرنده مزایای بسیاری می باشد.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت اینورتر:

مزایای استفاده از داکت اسپلیت اینورتر چیست

  • این سیستم ها دارای قیمتی بسیار پایین و مناسب هستند و هم چنین در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
  • میزان گرمایشی که این سیستم ها تأمین می کنند نسبت به رادیاتور ها بسیار بالاتر می باشد.
  • این دستگاه ها دارای استقلال بیشتری نسبت به سیستم های مرکزی هستند.
  • سیستم لوله کشی در این سیستم ها از سقف می باشد و با این روش از میزان و حجم لوله کشی ها کاسته می شود.
  • سرمایش و گرمایش پر قدرتی را برای فضاهای مختلف فراهم می کنند.
  • این دستگاه ها دارای نصبی آسان و راحت هستند و نیازی به صرف هزینه های گزاف برای نصب و راه اندازی نمی باشد.
  • در داکت اسپلیت اینورتر فیلتر هایی به کار رفته است که دارای قابلیت شست و شو هستند و این فیلتر ها قبل از این که هوای سرد و یا هوای گرم در محیط منتشر شود به مقدار قابل توجه ای ازحجم آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار و همین طور ویروس ها و باکتری ها می کاهد. این فیلتر ها در صورتی که نیاز باشد دارای قابلیت تعویض هستند.
  • این سیستم ها دارای ابعاد جمع و جوری هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.
  • از نظر اقتصادی استفاده از داکت اسپلیت های اینورتر نسبت به رادیاتور ها و فن کویل ها با صرفه تر می باشد.
  • از آن جایی که این دستگاه ها در داخل سقف های کاذب و یا دیوار نصب می شوند اصلا در معرض دید نیستند و یکی از مزایای بسیار خوب اسپلیت کانالی ها به شمار می رود.

توجه به این نکات در هنگام خرید ضروری می باشد: – داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

  • در هنگام خرید این سیستم ها حتما به ابعاد و هم چنین ظرفیت دستگاه توجه شود تا متناسب با فضایی باشد که در آن نصب می گردد زیرا صرف نظر از این موضوعات باعث می شود از طول عمر دستگاه کاسته شود. چنان چه دستگاه دارای ابعادی بسیار کوچکتر از فضای نصب باشد دچار لرزش می گردد و صداهای مزاحمی را ایجاد می کند.
  • فاصله بین یونیت داخلی و خارجی بیشتر از آنچه که متخصصان در نظر می گیرند نباشد.

نکات ضروری در هنگام خرید داکت اسپلیت اینورتر

‫0/5 ‫(0 نظر)

مطالب مرتبط