داکت اسپلیت, مقالات

آیا به تفاوت داکت اسپلیت اینورتر دقت کرده اید؟

آیا به تفاوت داکت اسپلیت اینورتر دقت کرده اید؟

آیا به تفاوت داکت اسپلیت اینورتر با دستگاه های معمولیدقت کرده اید؟ با سرما مارکت در این مقاله همراه باشید.

هدف نگارش این مقاله از مجموعه سرما مارکت بررسی موضوع داکت اسپلیت اینورتر است. از این رو ما در این مطلب به معرفی این دستگاه پرداخته، انواع داکت را معرفی نموده و مزایای آن را نیز تشریح کرده ایم. داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع و تولید سرمایش و گرمایش ساختمان ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دستگاه ما را تا انتها همراهی کنید.

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

در واقع داکت اسپلیت اینورتر که به آن اسپلیت یونیت کانالی نیز می‌گویند، یکی از رایج ترین و مرسوم ترین سیستم تهویه مطبوع در جهان است که به اسپلیت های خانگی معروف می‌باشد. امروزه این دستگاه کاربرد وسیعی در تهویه هوای منازل و ساختمان ها دارد. یک هواساز یا همان یونیت داخلی و کندانسور یا همان یونیت خارجی، تجهیزات تشکیل دهنده این دستگاه تهویه هوا هستند که به وسیله لوله های مسی متعددی به هم وصل شده اند.

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

می توانیم بگوییم که داکت اسپلیت اینورتر در واقع نوعی کولر گازی است ولی هم تراز کولرهای موجود نمی باشد.زیرا ظرفیت این دستگاه بیشتر از ۱۸۰۰ است و با وجود الکتروفن قوی که در یونیت داخلی این سیستم ها وجود دارد، نصب این دستگاه در صورتی که در سقف یا دیوار کاذب کانال کشی انجام شده باشد امکان پذیر است. از این رو برای نصب این سیستم تهویه مطبوع حتما باید ساختمان مورد نظر کانال کشی داشته باشد.

لازم به ذکر است بدانید برای اینکه کارایی این دستگاه تهویه مطبوع به بهترین شکل ممکن باشد، باید این دستگاه تهویه مطبوع به گونه ای نصب شود که ارتفاع و فاصله یونیت داخلی یا همان هواساز متناسب با ظرفیت و نوع داکت اسپلیت باشد.

آیا به تفاوت داکت اسپلیت اینورتر دقت کرده اید؟

معرفی انواع داکت اسپلیت

این دستگاه نیز مانند هر دستگاه دیگری در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود که هر نوع این دستگاه تهویه مطبوع متناسب با محلی خاص است. در واقع این محصول تهویه هوا را بر اساس نیروی محرکه کمپرسورش تقسیم می‌کند که بر اساس این نیرو محرکه به دو دسته داکت اسپلیت اینورتر و معمولی تقسیم بندی می‌گردد.

نصب داکت اسپلیت در ساختمان ها

منظور از اینورتر این است که در آن از فناوری دور متغیر استفاده شده است، که این باعث ایجاد تفاوت در این دو نوع گردیده است. در واقع می‌توان گفت که بزرگ ترین تفاوت و اختلاف بین داکت اسپلیت اینورتر دار و معمولی این است که داکت اسپلیت اینورتر دارای سرعت متغیر است. این در صورتی است که این دستگاه تهویه مطبوع معمولی دارای سرعتی ثابت است.

از دیگر تفاوت ها و اختلاف های دستگاه تهویه هوا اینورتردار نسبت به نوع معمولی آن، داشتن عمر مفید بیشتر، صدای پایین تر، ایجاد سرمایش و گرمایش سریع تر و همچنین مقرون به صرفه بودن می‌باشد. حال که به قیمت این دو نوع نیز اشاره کردیم، می‌توان گفت که تفاوت قیمت این دو نوع نیز از دیگر تفاوت های بزرگشان محسوب می‌شود.

همچنین باید دقت داشته باشید که قدرت و توان کارکرد سیستم داکت اسپلیت اینورتر بر اساس دمای مشخص شده و همچنین دمای حسگر داخلی تعیین می‌شود. به این شکل که دستوری از ترموستات به اینورتر ارسال می‌شود سبب شده که فرکانس برق وارد شده به کمپرسور تغییر کند و این عمل سبب می‌شود که تعداد دور و همچنین سرعت کمپرسور متناسب با نیاز محیط داخلی دستگاه تغییر کند و متفاوت باشد.

داکت اسپلیت اینورتر- کانال کشی

چگونگی کارکرد سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت اینورتر

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این نوع سیستم تهویه مطبوع از دو بخش یونیت داخلی یا همان هواساز و یونیت خارجی یا همان کندانسور تشکیل شده است که سرمایش و گرمایش این دستگاه را یونیت داخلی یا همان هواساز با انجام مکش هوای داخلی ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که عملکرد این دستگاه در حالت سرمایش کاملا شبیه کولر گازی است و مثل آن کار می‌کند.

مهم ترین نکات در زمان خرید داکت اسپلیت اینورتر

در این قسمت برخی از نکاتی را که زمان خرید این دستگاه تهویه مطبوع باید در نظر بگیرید، بیان می‌کنیم. از این رو اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، بهتر است این نکات را مطالعه و رعایت کنید:

  • اولین نکته ای که در زمان خرید این دستگاه باید رعایت کنید توجه و دقت به برند داکت اسپلیت اینورتر است. تا بتوانید بعد از خرید یک برند خوب درخواست کارشناسی از شرکت معتبر نمایید.
  • دومین نکته ای که باید به آن دقت کنید توجه به چگونگی اجرای کانال و جنس کانال و همچنین ابعاد کانال کشی است تا از این طریق بتوانید کارایی و طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید.
  • از آنجایی که کانال کشی در نصب این دستگاه ضروری است، بهتر است که کانال کشی را به افراد متخصص و حرفه ای بسپارید تا آن ها بتوانند از طریق نقشه و همچنین زیر نظر ناظرین شرکت های معتبر، کانال کشی را انجام دهند.

                    عدم رؤیت داکت اسپلیت اینورتر در ساختمان
  • توجه داشته باشید در صورتی که به برق سه فاز دسترسی ندارید به هیچ وجه از دستگاه هایی که ظرفیت بالای ۳۶۰۰ دارند استفاده نکنید. به جای آن می‌توانید از دو یا چند دستگاه تک فاز که ظرفیت پایین تری دارند استفاده کنید.
  • از دیگر نکاتی که باید به آن دقت کنید حد فاصل بین یونیت داخلی و خارجی است که فاصله آن ها نباید بیشتر از متراژی باشد که شرکت متخصص تعیین کرده است.
  • همچنین یونیت داخلی این دستگاه تهویه مطبوع باید در محلی بسیار مناسب قرار بگیرد تا گردش هوا در آن به خوبی انجام شود.

مزایای داکت اسپلیت اینورتر – آیا به تفاوت داکت اسپلیت اینورتر دقت کرده اید؟

این دستگاه تهویه مطبوع نیز مانند هر دستگاه دیگری مزایای خاص خود را دارد که ما در این قسمت برخی از مزایای داکت اسپلیت اینورتر را بیان می‌کنیم:

  • یکی از مزایای این دستگاه تهویه مطبوع در نصب و راه اندازی آن است. این دستگاه سبب کاهش زیاد سیستم لوله کشی می‌شود. این کار سبب می‌گردد که علاوه بر کاهش هزینه ها در صورت بروز مشکل زمان عیب یابی نیز کاهش یابد.
  • قیمت پایین تر و مصرف انرژی کمتر از دیگر مزایای داکت اسپلیت است.
  • داشتن راندمان گرمایشی بالاتر نسبت به رادیاتور
  • داشتن استقلال کامل تر نسبت به سیستم های مرکزی
  • به جهت این که لوله کشی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت اینورتر از سقف است باعث می‌شود که حجم لوله کشی آب گرم با این سیستم کاهش یابد.
  • تامین سرمایش و گرمایش قوی

مزایای داکت اسپلیت

  • تصفیه هوا از طریق فیلترهای شستشو سبب ایجاد محیطی بدون آلودگی می‌شود.
  • از دیگر مزایای این سیستم تهویه مطبوع این است که  با هر محیطی متناسب است و به آسانی می‌تواند در هر فضایی قرار بگیرد و به راحتی می‌توان این دستگاه را برای سردترین و یا گرم ترین منطقه نیز طراحی کرد.
  • یکی دیگر از مزایای داکت اسپلیت اینورتر این است که برای هر واحدی می‌توان سیستم تهویه مطبوعی جدا ایجاد کرد.
  • تامین اکسیژن هوای تازه و کافی
  • این دستگاه فضای زیادی را اشغال نمی‌کند
  • داشتن هزینه پایین تر نسبت به فن کویل، چیلر و رادیاتور از این رو از نظر اقتصادی به صرفه است.
  • این دستگاه قابل نصب برای همه ساختمان ها اعم از ساختمان های مسکونی، اداری و تفریحی می‌باشد.
  • این دستگاه در داخل دیوار و یا سقف کاذب قرار می‌گیرد، از این رو در ساختمان ها دیده نمی‌شود. این یکی از بهترین مزایای داکت اسپلیت است.

 

مزایای داکت اسپلیت اینورتر

 

مطالب مرتبط