چیلر, مقالات

آشنایی با چیلر هوا خنک

آشنایی با چیلر هوا خنک می تواند به شما در خرید بهتر این دستگاه ها یاری کند. یکی از نوآوری های محققان در زمینه تهویه مطبوع چیلر هوا خنک است که دستگاهی سرمایشی و تکمیل کننده تهویه مطبوع در سیستم های فن کویل و هواسازها می باشد. در این مقاله سعی شده است با اهمیت سیستم های چیلر هوا خنک آشنا شویم و سپس به کاربرد، اجزای تشکیل دهنده و نحوه کارکرد سیستم های هوا خنک در صنعت بیشتر بپردازیم. با سرمامارکت همراه باشید.

این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، محققان توانسته اند نوآوری های خود را به مرحله ساخت و تولید برسانند و برای بشر رفاه و آرامش را تامین نمایند. یکی از این نوآوری ها چیلر هوا خنک است که دستگاهی سرمایشی و تکمیل کننده تهویه مطبوع در سیستم های فن کویل و هواسازها می باشد. سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی مانند فن کویل ها برای تهویه مطبوع هوا باید آب خنک شده را از چیلر هوا خنک دریافت نمایند. سپس از طریق کویل ها، تبادل حرارت را بین هوای محیط بیرون و هوای مطبوع اطراف کویل انجام دهد. چیلر هوا خنک بسته به کیفیت متریال اولیه استفاده شده در ساخت آن در برندهای متفاوتی طراحی و تولید می شوند. در این محتوا سعی بر این است که در مورد سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی چیلر هوا خنک بیشتر آشنا شویم.

برویم سراغ آشنایی با چیلر هوا خنک

سیستم ها یا دستگاه های سرمایشی چیلر هوا خنک دارای کاربرد های بسیار وسیع و گسترده ای در صنعت و ساختمان هستند با توجه به اهمیت آنها این نوع از سیستم های سرمایشی برای کاهش دمای آب (خنک کاری آب) و انتقال آب به واحد هواساز مانند فن کویل در ساختمان های مسکونی، ادارات و . . . استفاده می شوند. همچنین این سیستم های چیلر هوا خنک برای کاهش دمای ماشین آلات، فرایندها، دستگاه های صنعتی و . . .  در صنعت نیز کاربرد بسیار وسیعی دارند.

سیستم چیلر هوا خنک از چه مولفه هایی تشکیل شده است؟

این نوع از سیستم های سرمایشی (چیلر هوا خنک) شامل اجزایی همچون الکتروموتور، اپراتوار، کندانسور، کمپرسور، شیر انبساط، آب و لوله های انتقال آب خنک (مطبوع) به واحد هواساز می شوند.

الکتروموتور

در سیستم چیلر هوا خنک، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی برای راه اندازی کمپرسور به وسیله الکتروموتور صورت می گیرد.

کمپرسور

وظیفه فشرده سازی آب و انتقال آب خنک را به تجهیزات بعدی دارد.

کندانسور

این مولفه در سیستم های چیلر هوا خنک وظیفه خنک سازی هوای درون سیستم را از طریق هوای محیط بیرون بر عهده دارد.

اپراتوار

این قسمت وظیفه جذب هوای گرم ارسال شده از تجهیزات تهویه مطبوع داخلی  به چیلر هوا خنک را دارد.

شیر انبساط

شیر انبساط در چیلر هوا خنک وظیفه کاهش فشار آب ارسال شده از کندانسور به کمپرسور را بر عهده دارد.

نحوه عملکرد چیلر هوا خنک به چه صورت است؟

ابتدا هوای گرم که به وسیله اپراتور جذب گردیده است به کمپرسور انتقال می یابد و در ادامه کمپرسور با فشرده سازی هوا، آن را با فشار و دمای زیاد به واحد کندانسور جهت خنک سازی می فرستد. کندانسور با فرایند خنک سازی هوای فشرده از طریق هوای محیط بیرون و . . .  هوای تحت فشار را به یک مایع بسیار سرد تبدیل می نماید.

شیر انبساط در این سیستم باعث کاهش فشار آب ارسال شده از واحد کندانسور و کاهش دمای آب می شود. سپس مایع سرد شده به اپراتوار منتقل می شود و این مایع بسیار سرد، گرمای داخل واحد اپراتوار را جذب می نماید و با این تبادل حرارتی انجام شده مایع تبخیر می گردد.

مایع سرد شده داخل واحد اپراتوار به وسیله پمپ به تجهیزات سرمایشی داخلی مانند فن کویل ها فرستاده می شود و به این صورت تهویه مطبوع فضاهای مورد نظر به وسیله چیلر هوا خنک و تجهیزات داخلی صورت می گیرد.

نکاتی در مورد آشنایی با چیلر هوا خنک

هنگامی که تصمیم به خرید چیلر هوا خنک داشته باشیم، باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم چیلر هوا خنک متناسب با نیاز خود را به بهترین وجه انتخاب نماییم.

سیستم های چیلر هوا خنک از نظر ظرفیت و توان آنها در تهویه مطبوع متفاوت هستند که باید با توجه به مساحت فضاهایی که باید تهویه مطبوع صورت گیرد انتخاب گردند. چنانچه به هر دلیلی ظرفیت و توان سیستم انتخاب شده متناسب با فضای مورد نظر نباشد، تهویه مطبوع به خوبی صورت نخواهد گرفت و عدم رضایت خریدار به دنبال خواهد داشت. چنانچه ظرفیت و توان چیلر انتخاب شده بیشتر از مساحت مورد نظر باشد، خریدار متوجه هزینه های سنگین برق و … در طی استفاده از چیلر می گردد. به این دلیل ظرفیت و توان چیلر هوا خنک برای خریدار حائز اهمیت می باشد.

در موقع خرید سیستم چیلر هوا خنک به دلیل متنوع بودن برندهای این محصول باید دقت گردد که سیستم با کیفیت و بادوام را انتخاب نمایید تا در مدت زمان کوتاهی پس از خریداری و استفاده از چیلر متوجه هزینه های سنگین شامل تعمیرات و تعویض قطعات داخلی چیلر نشوید.

در هنگام خرید سیستم چیلر هوا خنک باید به این نکته مهم دقت گردد که دستگاه دارای برگ ضمانت نامه و برگ خدمات پس از فروش معتبر و مطمئن باشد، زیرا به هر حال در مدت زمانی کوتاه یا بلند با توجه به کیفیت چیلر بعد از استفاده از آن ممکن است، به دلیل عوامل مختلفی معیوب و نیازمند تعمیر و یا تعویض قطعه گردد؛ از این جهت دستگاه های دارای خدمات پس از فروش، لوازم یدکی آنها به راحتی و آسانی در فروشگاه ها پیدا می شود و با هزینه کمتر می توان آنها را تعمیر و مجددا از آنها استفاده نمود.

مطالب مرتبط