داکت اسپلیت, مقالات

اطلاعاتی جامع درباره داکت اسپلیت

اطلاعاتی جامع درباره داکت اسپلیت

اطلاعاتی جامع درباره داکت اسپلیت – به صورت کلی می‌توانیم بگوییم داکت اسپلیت ها در واقع نوعی کولر گازی حساب می شوند که می توانند سرمایش و گرمایش مطبوعی را برای محیط فرهم کنند فقط با این تفاوت که در کولرهای گازی پنل داخلی به صورت دیواری یا سقفی روکار نصب می‌شود. در صورتی که پنل داخلی یا هواساز داکت اسپلیت به صورت توکار و درون سقف های کاذب نصب می‌شوند و به وسیله کانال کشی به اتاق ها یا سایر قسمت های مورد نظر یک ساختمان متصل می شوند و هوای تازه را بعد از فیلتر کردن و همچنین تنظیم دما در محیط منتشر می کند.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که داکت اسپلیت ها تنها در سیکل سرمایشی همانند اسپلیت ها عمل می‌کنند و در سیکل گرمایش کاملا با آن سیستم تفاوت دارند. به صورتی که در پنل داخلی آن، تحویل آب گرم وجود دارد. به صورتی که در فصل سرما آب گرم که به وسیله موتورخانه یا پکیج تولید می‌شود، درون کویل ها جریان یافته و دیگر از سیکل تبرید تراکمی استفاده نمی‌شود.  جهت آشنایی بیشتر با داکت اسپلیت ها این مقاله از سایت سرما مارکت را تا انتها مطالعه فرمایید و در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

انواع داکت اسپلیت

اطلاعاتی جامع درباره داکت اسپلیت

این سیستم ها در دو نوع معمولی (موتور الکتریکی دستگاه که با دور ثابت کار می‌کند) و نوع اینورتر (موتور الکتریکی دور متغیر که کمپرسور را به گردش در می‌آورد) تولید و در بازار تهویه مطبوع عرضه می‌گردد. نوع اینورتر سبب می‌شود که داکت اسپلیت در همه زمان ها با حداکثر توان خود کار نکند و تنها متناسب با نیاز درخواستی کاربر، با کم و زیاد کردن دور متحرک کمپرسور، تهویه مطبوع مطلوب را تامین سازد. این امر علاوه بر کاهش مصرف برق، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن دستگاه را نیز کاهش می‌دهد. از این رو عمر دستگاه افزایش می‌یابد.

داکت اسپلیت ها چگونه کار می‌کنند؟

گرمایش و سرمایش در این سیستم به وسیله هواساز همراه با مکش هوای داخلی صورت می‌گیرد. همانطور که اشاره شد در حالت سرمایشی دقیقا مانند کولرگازی است. به این معنا که داکت اسپلیت جهت تولید سرما با بهره مندی از سیکل تبرید، گاز مبرد را با عبور از اجزا سیکل مانند: کندانسور، اپراتور، کمپرسور،شیر انبساط و تغییر فاز مبرد هوای عبوری از روی کویل را سرد کرده و آن را به تهویه شونده تحویل می‌دهد.

بنا به توضیحات داده شده، روشن است که در این حالت منبع انرژی دستگاه برق می‌باشد. در حالت گرمایش محصول به کمک کویلی که در آن تعبیه شده است، جریان آب گرم عبوری از داخل کویل، هوای عبوری را گرم کرده و آن را به محیط تهویه شونده تحویل می‌دهد. در این حالت آب گرم عبوری از کویل به وسیله موتورخانه یا پکیج تامین شده و منبع انرژی آن گاز است. در این حالت مانند فن کویل ها کار می‌کند.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

مزایای استفاده از داکت اسپلیت ها چیست؟ – اطلاعاتی جامع درباره داکت اسپلیت

  • استقلال کامل دستگاه در مقایسه با سایر سیستم های مرکزی
  • بالاتر بودن راندمان گرمایشی در مقایسه با گرمایش از کف و رادیاتور
  • کوچک تر شدن داکت اسپلیت تاسیسات در پروژه ها، استفاده از کانال کشی افقی زیر سقف
  • کم تر شدن حجم لوله کشی مسی در مقایسه با سیستم داکت اسپلیت و کاهش حجم لوله کشی آب گرم در مقایسه با رادیاتور، چیلر و مینی چیلر
  • کاهش حجم کانال های توزیع هوا در مقایسه با سیستم های کولر آبی به علت کیفیت مطلوب تر هوای تولید شده و حجم هوای کمتر
  • سرعت، به دلیل اضافه شدن شیر سه راهی الکترونیکی در مسیر آب گرم می‌توان جریان آب ورودی به کویل را نیز کنترل کرد و در این صورت علاوه بر مدیریت بهتر، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌شود.
  • تامین هوای تازه و فیلتر کردن هوا
  • قیمت سیستم داکت اسپلیت در مقایسه با سایر سیستم های تهویه هوا مناسب تر است.

معایب داکت اسپلیت

معایب استفاده از داکت اسپلیت چیست؟

  • کنترل زوم ندارد. یعنی در زمانی که دستگاه داخل آپارتمان روشن می‌گردد تمامی فضاها اعم از سالن و اتاق خواب ها هم دما می‌شوند. با در نظر گرفتن ترموستاتی که در بزرگ ترین فضا قرار گرفته است، دمای محیط اندازه گیری می‌شود و این بزرگ ترین عیب داکت ها است.
  • قدرت کم گرمایشی و مصرف برق بالای آن ها در حالت گرمایش، از جمله معایب عمده داکت اسپلیت به شمار می‌رود. در داکت ها مانند اسپلیت ها جهت جبران این موضوع یک کویل آب گرم در پنل داخلی جاسازی می‌گردد و آب گرم توسط موتورخانه یا پکیج گازسوز تامین می‌شود.
  • در مدل های داکت اسپلیت معمولی، صدای دستگاه آزار دهنده است. در اروپا و آمریکا این محصول خارج از آپارتمان نصب می‌گردد ولی در کشور خودمان به دلیل نصب محصول در سقف کاذب آپارتمان، کاربران با صدایی آزاردهنده مواجه خواهند شد. البته با استفاده از فن آوری نوین، راه حل های آسانی جهت رفع این مشکل وجود دارد که سبب افزایش راندمان سطح کیفی و همینطور ارتقا در مدیریت مصرف انرژی و افزایش عمر الکتروموتور می‌شود:
  1. عدم نصب پنل داخلی در ورودی های اتاق خواب و یا اتاق نشیمن، و نصب دستگاه در بالای سقف کاذب راهروها و ورودی ها.
  2. استفاده از چند دستگاه به جای یک دستگاه با ظرفیت بالا جهت استفاده در اماکن بزرگ
  3. تعبیه دریچه مکش یا دریچه بازگشت هوا در موقعیت مناسب و استفاده از کانال های انعطاف پذیر عایق کاری شده (هم از لحاظ حرارتی و هم صوتی) و به صورت کلی نصب آن توسط افراد با تجربه صورت اصولی و مهندسی شده
  4. خرید داکت اسپلیت های معتبر ایرانی یا خارجی که اجزای داخلی آن ها مانند فن و الکتروموتور متصل به فن از نوع به اصطلاح فوق کم صدا می‌باشد.

نکات هنگام خرید داکت اسپلیت

نکاتی که هنگام خرید و نصب دستگاه باید به آن ها توجه کنیم:

  • به کارگیری حساسیت و دقت در انتخاب برند معتبر داکت اسپلیت و درخواست کارشناسی از محیط توسط شرکت معتبر
  • رعایت کردن تمامی اصول اجرایی و جنس کانال و ابعاد کانال کشی به دلیل بالا بردن کارایی و طول عمر داکت اسپلیت
  • اجرای کانال کشی به وسیله افراد متخصص طبق نقشه و توسط ناظر معتبر
  • کنترل سیستم داکت به وسیله ساپورت ها در سقف کاذب و کانال کشی از محل قرار گیری دستگاه تا محل خروج
  • اگر در محیط امکان بهره مندی از برق سه فاز نیست، از دستگاه هایی با ظرفیت بالای ۳۶۰۰۰ استفاده نشود و از دو یا چند دستگاه با ظرفیت کم تر و تک فاز استفاده شود.
  • به این نکته نیز توجه داشته باشید که حد فاصل بین یونیت خارجی و یونیت داخلی از متراژی که مورد تایید شرکت متخصص است بیشتر نشود.

مطالب مرتبط