تصفیه هوا, مقالات

کاربرد دستگاه تصفیه هوا چیست؟

کاربرد دستگاه تصفیه هواچیست

اطلاع از کاربرد دستگاه تصفیه هوا می تواند کمک زیادی به شما برای خرید این محصول داشته باشد. باوجود حجم بالایی از آلودگی ها در اکثر کلان شهر این امر به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. این امر در فصول سرد سال از شیوع بیشتری برخوردار می باشد و برای افراد در سنین مختلف مشکلات جدی را از لحاظ تنفسی ایجاد می کند. از آن جایی که انسان ها بیشترین زمان خود را در منازل و یا محیط های کاری سپری می کنند استفاده از دستگاه های تصفیه هوا برای کاهش میزان آلودگی موجود در هوا راه حل بسیار خوبی به شمار می رود.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا سیستمی است که در اندازه و مدل های مختلفی تولید شده و در بازار تهویه مطبوع عرضه گردیده است. این دستگاه ها دارای مدل های مختلفی هستند. ابتدا در این مقاله از سرما مارکت درباره ی دستگاه تصفیه هوا توضیح می دهیم و سپس به بررسی انواع آن و کاربرد هایی که دارد می پردازیم.

از نام دستگاه تصفیه هوا می توانیم به این نتیجه برسیم این دستگاه ها سیستم هایی هستند که آلودگی های موجود در هوا را جذب می کنند و از حجم آن ها به مقدار قابل توجه ای می کاهند. این سیستم ها برای افرادی که آسم و آلرژی دارند بسیار مفید می باشد. این دستگاه ها می توانند در محیط هایی که استعمال دخانیات انجام می شود به خوبی کار کنند و دود حاصله را از بین ببرد.

این سیستم ها همین طور می توانند شوره و موی حیوانات و گرده ی گیاهان را ازبین ببرد و در نهایت هوایی که در محیط منتشر می گردد عاری از هر گونه آلودگی و ذرات ریز گرد و غبار می باشد. تصفیه هوا به روش های بسیار مختلفی صورت می گیرد. یکی از بی خطر ترین و بی عارضه ترین سیستم ها برای تهویه هوا  استفاده از فیلتراسیون هایی مانند فیلتر هپا و کربن اکتیو می باشد. دلیل بی خطر بودن این فیلتراسیون در این می باشد که هیچ گونه ماده اضافه ای در محیط منتشر نمی کند.

در صورتی که فیلتراسیون با استفاده از روش هایی مانند یونیزاسیون، تولید اوزون، لامپ یو وی و . . . روش هایی هستند که در محیط ماده ای را اضافه می کنند. پس نتیجه می گیریم فیلتراسیون با استفاده از هپا و فیلتر کربن بسیار بهتر می باشد و این روش تصفیه هوا مورد تأیید سازمان محیط زیست آمریکا و سازمان جهانی بهداشت می باشد.

انواع دستگاه تصفیه هوا:

دستگاه های تصفیه هوا در مدل های مختلفی روانه بازار شده است. این سیستم ها دارای مدل های بسیار کوچکی هستند که به دور گردن آویخته می شود و به راحتی قابل حمل می باشد. علاوه بر این مدل ، این سیستم ها در اندازه های بزرگ تر که در خانه، محل کار و یا حتی در صنعت استفاده می شود تولید شده اند. در هریک از این سیستم ها فیلتر هایی به کار رفته است که هر یک دارای نقشی به سزا در تصفیه هستند. حال به توضیح درباره ی عملکرد هر یک از این فیلتر ها می پردازیم.

فیلتر های دستگاه تصفیه هوا:

  • پیش فیلتر: در اولین مرحله از فیلتراسیون از پیش فیلتر استفاده می شود که می تواند ذرات ریزی مانند پرز فرش، گرد و خاک موجود در هوا و همین طور مو و شوره ی حیوانات را جذب می کند.
  • فیلتر هپا: این فیلترها دارای قابلیت جذب انواع ویروس ها و باکتری ها هستند و جزو یکی از پر قدرت ترین فیلتر ها محسوب می شوند و دارای توانایی از بین بردن ذرات معلق موجود در هوا به اندازه ی ۹۸ در صد می باشد.
  • فیلتر هگا: این فیلتر می تواند بیشتر گاز های موجود در هوا را که برای سیستم تنفسی ضرر دارد را جذب کند و دارای پوششی از کربن هستند و کارایی این فیلتر ها از فیلتر کربن فعال بیشتر می باشد.
  • فیلتر پلاسما: در این فیلتر از تکنولوژی نانو استفاده شده است و می توانند ذرات آلرژی زا و همین طور دوده های موجود در هوا را به صورت الکتریکی جذب کند. این فیلتر درواقع همان فیلتر آلومینیومی لانه زنبوری می باشد. این فیلتر دارای قابلیت شست و شویی می باشد.
  • فیلتر یون منفی: این نوع از فیلتر های به کار رفته در دستگاه تصفیه هوا مقدار یون منفی زا در هوا افزایش می دهد و در این راستا مقدار اکسیژن هم افزایش می یابد و موجب می گردد آلاینده هایی که در هوا وجود دارد از بین بروند.
  • لامپ uv: با تابش اشعه ی ماوراء بنفش که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بالایی می باشد بسیاری از میکروب ها و باکتری ها و قارچ های موجود در هوا را ازبین می برد. این لامپ ها قادر به از بین بردن ویروس ها تا حد ۹۷٫۶ درصد می باشد.

نکات مهم

یکی از نکاتی که برای استفاده بهتر این دستگاه ها باید انجام دهیم این است که با توجه به زمان تعیین شده فیلتر های مربوطه را تعویض کنیم و بهترین زمان برای تعویض این فیلتر ها اوایل آذر ماه می باشد.

 

کاربرد دستگاه تصفیه هوا

  • یکی از بهترین ویژگی هایی که این سیستم ها دارند از بین برنده ی بوی بد موجود در هوا هستند.
  • چنان چه در محیطی که از این دستگاه ها استفاده می شود دودی وجود داشته باشد که قابل دیدن نباشد می توانند این دود ها را تصفیه کنند و از بین ببرند.
  • قادر به از بین بردن حجم قابل توجه ای از ذرات ریز گرد و غبار و همین طور موی حیوانات خانگی و . . . می باشند.
  • در محیط هایی که مورد استفاده قرار می گیرد گرد و غبار هایی وجود دارد که با چشمی هم که مسلح نباشد دیده می شود و این فیلتر ها می توانند آن ها را جذب کنند و از بین ببرند.
  • دستگاه های تصفیه هوا قادر به ضد عفونی کردن محیطی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.
  • دستگاه هایی که مجهز به فیلتر هپا هستند می توانند قارچ های موجود در هوا را خنثی کنند.
  • در این دستگاه ها از برترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده شده ست که در میزان مصرف برق صرفه جویی می کنند.
  • دستگاه هایی که بسیار مرغوب هست دارای میزان صدای کمی هستند و برای کاربران صداهای مزاحمی ایجاد نمی کند.

مطالب مرتبط