تصفیه هوا, مقالات

نقش دستگاه تصفیه هوا در رفع آلاینده ها

نقش تصفیه هوا

نقش دستگاه تصفیه هوا در رفع آلاینده ها – در دنیای امروز انسان ها به دنبال راه هایی هستند که بتوانند از آن طریق پسماند ها و آلاینده های ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را از بین ببرند و یا آن ها را کنترل کنند تا از میزان و شدت مشکلات و خطرات و عواقب آن کم کنند.. بر اساس همین فرضیه به دنبال ساخت فیلتر ها و دستگاه های تصفیه کننده هستند و در این راه تا حدودی توانسته اند موفق باشند و دستگاه های تصفیه هوا با کیفیتی وارد بازار شده است.

اهمیت سلامتی برای هیچ فردی پوشیده نیست، از این رو جهت رفع آلودگی های موجود در هوا ما نیاز به دستگاه تصفیه هوا داریم که در ادامه مقاله به معرفی آن می‌پردازیم. با سرما مارکت همراه باشید.

الزام در استفاده از دستگاه تصفیه هوا

نقش دستگاه تصفیه هوا در رفع آلاینده ها

زندگی در شهر های بزرگ، مشکلات متعددی را به دنبال دارد و یکی از مهم ترین آن ها آلودگی هواست. شاید جهت پاکسازی هوا در سطح کلان قادر به انجام روشی موثر و پر سرعت نباشیم، اما در فضا های بسته اختصاصی همانند فضاهای خانگی و اداری می‌توانیم با استفاده از تصفیه هوای کارآمد و مورد تایید هوا را تصفیه کنیم.

به همین منظور باید به این موضوع بسیار جدی فکرکنیم. این مشکل در فصل سرما به دلیل بروز پدیده وارونگی حادتر شده و تنفس را برای افراد ساکن کلان شهر ها سخت می‌کند به طوری که سبب بروز مشکلات جدی در تنفس می‌گردد. از آنجا که طبق محاسبات هر فرد بیش از نیمی از یک شبانه روز را در منزل و یا سایر محیط های بسته به سر می‌برد روشی عاقلانه است که جهت بهبود هوا در این محیط ها چاره ای بیاندیشد. دستگاه های تصفیه هوا راهکار مناسبی جهت بهبود کیفیت هوا در منازل به شمار می‌رود.

اهمیت تصفیه هوا

هرساله میلیون ها آدم در سراسر دنیا در اثر عوارض آلودگی هوا به مرگ دچار می‌شوند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است تنها در سال ۲۰۱۵ حدود ۶ میلیون نفر در اثر تنفس هوای ناپاک در شهر های بزرگ جهان، جان خود را از دست داده اند. علت این مرگ و میر ها تنفس ذرات معلق و گاز دی اکسید کربن موجود در هوای شهر و ابتلای افراد به انواع بیماری های برونشیت، آسم، تنگی نفس، افزایش فشار خون، تپش قلب، حملات قلبی و مغزی است.

بر اساس مطالعات طرح حمل و نقل ترافیک تهران، هر روزه بیش از ۹۲۰۰ تن انواع مختلف آلاینده ها به وسیله عوامل مختلف‌ آلوده کننده هوا به ویژه اتومبیل ها وارد هوای شهر می‌شوند.

تصفیه هوا در چه مواردی استفاده می‌شود؟

تصفیه هوا به روش های مختلفی قابل انجام است، به طور مثال استفاده از فیلتراسیون (فیلتر هپا و کربن اکتیو) جز بی خطر ترین روش ها هستند، اما روش هایی مانند روش های تولید اوزون، الکترواستاتیک و پلاسما، یونیزاسیون، فوتوکاتالیتیک و لامپ یو وی روش هایی می‌باشند که با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی یا اضافه کردن گاز و ذرات دیگر به هوا عمل تصفیه را انجام می‌دهند. سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا هیچ یک از این روش ها را غیر از فیلتراسیون مجاز نمی‌داند.

تصفیه هوا در چه مواردی استفاده می‌شود؟

حال این فیلتراسیون توسط دستگاه تصفیه هوا  خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود

فیلتر هپا:

از کلاس H13 منطبق بر استاندارد EN1822 ذرات هوا اندازه ۰٫۳ میکرون را با راندمان ۹۹ درصدی حذف می‌کند. این فیلتر ها قسمت بزرگی از آلودگی های مربوط به ذرات معلق در هوای آلوده را پاک می‌کنند.

فیلتر کربن اکتیو:

فیلتر کربن جهت جذب آلودگی هایی که به شکل گاز در هوا وجود دارند استفاده می‌شود. به طور معمول از فیلتر کربن فعال جهت جذب بوهای نامطبوع و اضافه بسیار موثر است.

فیلتر TIO2 یا ژنراتور یونی:

این فیلتر نوعی از فن آوری تمیز کننده ی هوا است که سبب پراکنده شدن یون های منفی در هوای محیط می‌شود. اما این مورد مشکلاتی را نیز به دنبال دارد. از جمله باعث افسردگی، سردرد و سستی بدن می‌شود

طریقه تولید یون منفی در دستگاه تصفیه هوا: جهت این کار باید از یک میله الکترود که به جریان برق وصل است استفاده شود. این رپش سبب حذب یون مثبت به منفی شده و به این ترتیب یون ها با چسبیدن به ذرات معلق آن ها را خنثی می‌کنند.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا

در محیط خانه علاوه بر آلاینده های اضافی موجود در هوا، بوی غذا، پر های ریز پرنده، بوی رنگ، دود سیگار و … نیز امکان وجود دارد که هر کدام از آن ها می‌توانند مشکلاتی را به وجود آورند. از این رو انتخاب دستگاه مناسب تصفیه هوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات مهم هنگام خرید تصفیه هوا

فضای پوشش دستگاه: اولین نکته هنگام خرید مقدار فضایی است که قصد دارید هوای پاکیزه و تصفیه شده ای داشته باشد. این موضوع در واقع مهم ترین نکته به شمار می‌رود. توصیه می‌شود ظرفیت فضای پوششی تصفیه هوا را بیشتر از اندازه اتاق یا سالن مورد نظر خود انتخاب کنید.

قابلیت حمل: قابلیت حمل دستگاه تصفیه هوا با وزن محصول رابطه مستقیم دارد، اما رابطه ای با توانایی دستگاه ندارد. باید در نظر داشته باشید که یک دستگاه تصفیه کوچک نیز قادر است تصفیه بهینه ی یک اتاق بزرگ را انجام دهد؛ در نتیجه نباید فریب اندازه بزرگ دستگاه را بخورید.

سر و صدا و مصرف دستگاه: هنگام خرید محصول دقت کنید که سر و صدای زیادی تولید نکند. صدای بلند تولیدی هنگام کارکرد محصول سبب بر هم زدن آرامش کاربران می‌شود. در مورد مصرف برق و بهینه بودن دستگاه نیز دقت لازم را به کار ببرید، چرا که یک دستگاه پر مصرف که نیاز باشد شبانه روز کار کند، قادر است در پایان ماه شما را با قبض برق وحشتناکی رو به رو کند!

فناوری:

فناوری مورد استفاده در محصول عامل مهمی است و در خرید نهایی باید آن را در نظر داشته باشید. اساسا فناوری مورد استفاده در دستگاه تصفیه هوا به دو بخش اکتیو و پسیو تقسیم می‌شود.

اکتیو: تصفیه هوای اکتیو، عامل هایی را در فضا آزاد کرده و از این روش آلاینده های موجود در هوا را یونیزه می‌کند و سبب رسوب آن ها می‌گردد. محصولاتی که از این روش استفاده می‌کنند در صورتی که Ozone-safe (دوستدار اوزون) نباشند؛ گاز اوزون منتشر می‌کنند که جهت استفاده در داخل منزل مناسب نیست و برای ریه افراد ساکن ضرر دارد.

پسیو: تصفیه هوای پسیو، با کمک فیلتر های موجود در محصول آلاینده ها را جذب کرده و گاز اوزون نیز آزاد نمی‌کند. در نتیجه این نوع دستگاه های پسیو جهت استفاده در منازل گزینه ی بهتری می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و سایر نکات هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا می‌توانید سایر مقاله های مرجع سایت سرمامارکت را مطالعه فرمایید یا با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط