فن کویل, مقالات

تفاوت فن کویل کاستی با فن کویل سقفی چیست؟

تفاوت فن کویل کاستی با فن کویل سقفی

تفاوت فن کویل کاستی با سقفی یکی از سوالاتی می باشد که ممکن است برای هر فردی در ذهنش ایجاد شود. حال در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم با سرمامارکت همراه باشید.

فن کویل ها از بهترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند که با اتصال به یک سیستم مرکزی تأمین آب سرد (چیلر) و تأمین آب گرم (بویلر) کار می کنند. سیستم فن کویل برای تأمین سرمایش و گرمایش ساختمان‌های بزرگ دارای فضاهای مجزای متعدد مثل هتل ها، ادارات و حتی ساختمان های مسکونی، بسیار مناسب می باشند.

فن کویل ها را بر اساس محل نصب به انواع مختلف سقفی، کانالی، کاستی، دیواری و زمینی تقسیم بندی می کنند. فن کویل های کاستی و سقفی توکار، هر دو درون سقف کاذب نصب می شوند و هیچ فضایی از درون اتاق اشغال نمی کنند. به علاوه، این فن کویل ها بسیار ساکت هستند.

نگاهی مختصر به سازوکار کلی فن کویل

سازوکار فن کویل کاستی

تمامی انواع فن کویل های زمینی، سقفی، دیواری، فن کویل کاستی و کانالی، دارای ساز و کار مشابهی هستند. تمامی این فن کویل ها برای سرمایش وابسته به آب سردی هستند که به وسیله چیلر تأمین می شود و تمامی آن ها می توانند گرمایش را به کمک آب گرم تأمین شونده توسط موتورخانه یا المنت الکتریکی انجام دهند. با این حال، اکثر فن کویل ها برای عمل گرمایشی، وابسته به آب هستند.

هر فن کویل دارای یک مبدل حرارتی یا کویل از نوع پره-لوله است که آب گرم یا سرد از درون آن عبور می کند. کار فن در یونیت فن کویل، مکیدن هوای داخل اتاق به درون فن کویل و عبور آن با فشار از لا به لای پره های کویل و سپس دمیدن هوای سرد یا گرم شده به درون اتاق است. در واقع، عبور هوا با فشار بالا از لا به لای پره های کویل که آب گرم یا سرد از درون آن ها در جریان است، سبب انجام تبادل حرارتی با سرعت بالا می شود و هوا را سرد یا گرم می کند.

ساختار فن کویل سقفی توکار چگونه است؟

فن کویل سقفی توکار

فن کویل های سقفی توکار، ساختاری مکعب مستطیل و شبیه به یک قوطی کبریت دارند. هوا از پایین، پشت یا بغل به درون فن کویل سقفی توکار کشیده شده و از خروجی هوا که در یک سمت آن (و نه در زیر آن) قرار دارد، به بیرون پرتاب می شود. در نتیجه برای اینکه هوا به درون اتاق پرتاب شود، باید سقف کاذب، غیرمسطح باشد یا اینکه فن کویل سقفی توکار به شبکه کانال کشی متصل شود. فن در فن کویل های سقفی توکار معمولا از نوع سانتریفیوژی است.

فن کویل کاستی چیست و چه ساختاری دارد؟

معرفی کلی قطعات به کار رفته در ساخت فن کویل کاستی

فن کویل کاستی یکی از محبوب ترین انواع فن کویل ها به ویژه برای نصب در اتاق خواب و ساختمان های شیک است. فن کویل های کاستی زیبا و ساکت هستند و هوا را به بهترین شکل ممکن درون ساختمان پخش می کنند. این فن کویل ها نیز همانند فن کویل سقفی توکار، درون سقف کاذب قرار می گیرند.

فن کویل های کاستی نیز دارای ساختاری مکعب مستطیل یا مربع هستند ولی برخلاف فن کویل های سقفی توکار هوا را از زیر به داخل اتاق پرتاب می کنند. این فن کویل ها بر اساس جهت پرتاب هوا به سه دسته فن کویل کاستی یک طرفه، فن کویل کاستی دو طرفه و فن کویل کاستی چهار طرفه تقسیم بندی می شوند. فن کویل های کاستی یک طرفه فقط هوا را در یک جهت پرتاب می کنند، فن کویل های کاستی دو طرفه هوا را در دو جهت پرتاب می کنند و فن کویل های کاستی چهار طرفه هوا را در هر چهار طرف و به بهترین شکل ممکن توزیع می کنند. البته فن کویل های ۳۶۰ درجه نیز اخیرا وارد بازار شده اند که دارای دیفیوزر گرد بوده و هوا را به طور کاملا یکنواخت در ۳۶۰ پرتاب می نمایند.

یکی دیگر از تفاوت های فن کویل های کاستی با فن کویل های سقفی توکار این است که فن کویل های کاستی هوا را از همان وجه زیری خود به داخل می مکند. در واقع، با ساختار جالب دریچه های خروجی و ورودی هوا به فن کویل های کاستی، ورود و خروج هوا از یک سمت انجام می شود.

یکی دیگر از تفاوت های فن کویل کاستی با فن کویل سقفی توکار این است که فن کویل کاستی نیازی به سقف کاذب غیرمسطح یا کانال کشی نداد و می توان آن را در وسط سقف کاذب مسطح نصب کرد تا هوا را به بهترین شکل ممکن در تمامی جهات در اتاق، توزیع کند.

نوع فن و نحوه قرار گیری آن در فن کویل کاستی با نوع فن و نحوه قرار گیری آن در فن کویل سقفی توکار تفاوت دارد. در حالی که در فن کویل های سقفی توکار اکثرا از فن های شفتی سانتریفیوژی استفاده می شود و فقط در موارد معدودی، در این فن کویل ها، یک یا چند فن آکسیال به کار می روند، در فن کویل های کاستی، همیشه، فقط یک فن آکسیال در پشت دریچه ورودی هوا که در زیر فن کویل قرار دارد، نصب می شود. این فن کل قطر فن کویل کاستی را می پوشاند و برای دسترسی به مبدل حرارتی به منظور تعمیر یا سرویس فن کویل کاستی، باید بعد از برداشتن دریچه ورودی هوا، فن برداشته شود. به همین دلیل، برای سرویس این فن کویل ها نیازی به برداشتن پنل های سقف کاذب نیست. این در حالی است که برای سرویس فن کویل سقفی توکار، باید پنل های سقف کاذب برداشته شوند و بدنه از فن کویل جدا شود که کاری به مراتب دشوارتر است.

فن کویل های کاستی، در مقایسه با فن کویل های سقفی توکار، ساکت تر و زیباتر هستند اما معمولا ظرفیت هوادهی فن کویل های کاستی خیلی بالا نیست. با این حال، به غیر از فن کویل های کاستی یک طرفه، دیگر انواع فن کویل های کاستی، به ویژه انواع چهار طرفه و ۳۶۰ درجه، هوا را خیلی بهتر و یک نواخت تر از فن کویل های سقفی توکار در فضای اتاق توزیع می کنند. همچنین، فن کویل های کاستی معمولا دارای فناوری های پیشرفته تری در مقایسه با فن کویل سقفی توکار هستند.