مقالات, هواساز

بررسی فن های به کار رفته در هواساز

بررسی فن های به کار رفته در هواساز

در این مقاله قرار است به کعرفی فن های به کار رفته در هواساز بپردازیم. امروزه سیستم های تهویه مطبوع انواع متعددی دارند که با در نظر گرفتن ویژگی های مربوط به هر یک از این مدل ها انتخاب یک سیستم متناسب با شرایط پروژه را کمی مشکل می‌سازد.

اما با داشتن کمی تجربه و اطلاعات می‌توان به راحتی بر این مسئله غلبه کرد. در این بین عواملی همانند کاربری ساختمان، نیاز ها و خواسته های کارفرما و یا تغییر شرایط آب و هوایی از جمله گزینه هایی است که انتخاب یک سیستم مناسب را تحت تاثیر می‌گذارد. در ادامه این مقاله از مجموعه سرما مارکت به بررسی یکی از سیستم های موثر به نام هواساز می‌پردازیم.

تعریف کلی هواساز

تعریف کلی هواساز

هواساز یا Air Handling Unit دستگاهی است که گردش هوا را در سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع کنترل می‌کند. سیستم های هواساز معمولا جعبه فلزی بزرگی هستند که شامل دمنده، محفظه فیلتر، کویل های سرد و گرم، صداگیر و دمپر می‌باشند. دستگاه هواساز معمولا به مجرای کانالی سیستم های تهویه مطبوع یعنی قسمتی که هوای برگشتی ساختمان مورد نظر به آن جا می‌رود، گفته می‌شود. برخی اوقات نیز هواساز هوای تازه و هوای برگشتی را از فضای داخل دریافت می‌کند.

سیستم هواساز را می‌توان تنها دستگاه تبادل حرارتی دانست که قدرت انجام تمامی عملیات مربوط به تهویه مطبوع یک فضا اعم از تنظیم دما، رطوبت، پاکسازی هوا و … را دارا است. به این صورت استفاده از هواساز یکی از پرکاربرد ترین دستگاه است و در مسیر چیلر و بویلر به علاوه کانال هوا قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید هواساز از قسمت های مختلف از جمله فیلتر، کویل جعبه تقسیم کننده و از همه مهم تر فن سکشن تشکیل شده است. فن به عنوان قلب دستگاه محسوب می‌شود و چگونگی کارکرد دستگاه هواساز که چرخش فن و گردش هوا است به وسیله فن صورت می‌گیرد. در مقدار مصرف انرژی یک ساختمان، فن یکی از مهم ترین قسمت ها به شمار می‌رود. به همین علت رعایت نکات استاندارد در طراحی و انتخاب درست اجزای آن یکی از مهم ترین فرایند های طراحی و انتخاب هواساز است.

هواساز ها بر اساس ظرفیت هوادهی تقسیم بندی می‌شوند. در هواساز ها واحد هوادهی بر اساس فوت مکعب در دقیقه که با حروف اختصاری CFM نشان داده می‌شود بیان می‌گردد. جهت انتخاب مناسب با شرایط ابتدا لازم است انواع فن هواساز را شناخت و قوانین هر نوع را بررسی کرد تا بتوان انتخاب کرد.

فن دستگاه هواساز

انواع فن سیستم هواساز

در بررسی فن های به کار رفته در هواساز باید گفت که فن در این سیستم تهویه مطبوع به دو دسته سانتریفیوژ و آکسیال دسته بندی می‌شود. فن های آکسیال مجهز به ظرفیت هوادهی بالا و فشار استاتیکی پایین هستند و فن های سانتریفیوژ دارای عملکرد برعکس دسته قبلی می‌باشد. فن های ذکر شده دارای هوادهی پایین و میزان فشار استاتیکی بالا هستند.

در سیستم هواساز به طور معمول از فن های سانتریفیوژ استفاده می‌شود. این فن ها از یک محور گرداننده با تعدادی تیغه شعاعی که درون یک محفظه حلزونی قرار گرفته اند تشکیل شده است.

هوا در جهت محور فن وارد شده و از جهت عمود بر محور تیغه ها خارج می‌گردد. این فن ها به علت کم صدا بودن و کارایی عملیاتی کافی در فشار های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات به صورتی است که ورودشان به هواساز با مقطع بزرگ بوده و خروجی کانال آن ها با مقطع به نسبت کوچک اتصال یافته است. جریان هوا در این بادبزن ها بر اساس توزیع هوا به آسانی توسط وسایل کنترلی قابلیت تنظیم دارد. این فن ها می‌توانند به صورت مستقیم یا به وسیله پولی و تسمه به موتور متصل شوند.

فن های سانتریفیوژ forward:

در این مدل فن ها انحنا تیغه در مسیر چرخش محور است. به صورتی که در منحنی مشخصه این نوع فن در دستگاه هواساز، فشار استاتیک فن با افزایش دبی هوای خروجی از دستگاه تا میزان ۲۰ درصد ظرفیت فن، کاسته می‌شود. بعد از این مرحله با افزایش دبی تا میزان ۴۰ درصد ظرفیت فن افزایش پیدا می‌کند.

از این مرحله به بعد با افزایش دبی هوا، فشار استاتیکی فن به شدت افت می‌کند. همانطور که بیان شد این فن ها در سرعت پایین و حجم هوادهی بالا در فشار استاتیکی پایین عمل می‌کند. حداکثر مقدار فشار استاتیکی این فن ها در هواساز تا مقدار ۵ اینچ ستون آب است.

دستگاه هواساز

دامنه انتخابی  فن های forward هواساز دامنه انتخابی میان ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد رنج انتخابی متناسب با نمودار دبی و فشار استاتیک فن دستگاه را دارد. در صورتی که از ۳۰ درصد کمتر برویم، امکان دارد فن در ناحیه بی ثباتی عملکرد باشد و چنانچه بعد از ۸۰ درصد را انتخاب کنیم فن با سر و صدای بسیار زیادی کار می‌کند.

فن های backward: – بررسی فن های به کار رفته در هواساز

دسته دوم از انواع فن های سانتریفیوژ جهت استفاده در دستگاه هواساز ها فن های بکوارد است. در این نوع فن های انحنای تیغه در جهت عقب و در خلاف جهش چرخش محور است. با بررسی مشخصه این نوع باد فن هواساز متوجه می‌شویم که فشار استاتیک با افزایش دبی هوای خروجی از هواساز تا مقدار ۲۰ درصد ظرفیت خود افزایش می‌یابد و بعد از آن با افزایش دبی، کاهش می‌یابد.

قدرت نیز با افزایش دبی به میزان ۶۵ درصد بیشتر می‌گردد و از آن به بعد رو به نقصان می‌رود. در نتیجه موتور این فن ها نباید تحت اضافه بار قرار گیرد. فن های backward در مقایسه با فن های forward، دارای تعداد کمتری تیغه بلور بوده ولی سنگین تر می‌باشند. به همین دلیل جهت کار در دور های بالاتر طراحی شده اند. فن های یاد شده برای هوادهی کمتر در فشار استاتیکی بالا عملکرد مناسبی دارند. فشار نرمال کاری آن بین ۴ تا ۱۰ اینچ ستون آب است.

سیستم دستگاه هواساز

انتخاب شرکت مناسب جهت خرید و انتخاب فن مناسب یکی از معیار های مهم کیفیت هواساز می‌باشد. فروشگاه اینترنتی سرما مارکت تمام تلاش خود را می‌کند تا با دریافت اطلاعات دقیق از کاربران خود مناسب ترین دستگاه جهت استفاده در پروژه را به کاربر معرفی کند. در صورت هر گونه سوال و ایهام می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده روی سایت تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط