تصفیه هوا, مقالات

کاهش آلودگی ها با دستگاه های تصفیه هوا

کاهش آلودگی با دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا می توانند با تصفیه هوای آزاد برای کاهش آلودگی موجود در هوا نظیر ویروس ها، باکتری ها، ذرات گرد و غبار و دود را از هوای آزاد جدا سازند و سپس هوای تصفیه شده را تحویل دهند. در این محتوا سعی بر این است که با دستگاه های تصفیه هوا که کاربرد وسیعی در دنیای امروز دارند بیشتر آشنا شویم.

در دنیای امروز با توجه به زیاد شدن ماشین ها و کارخانه ها در شهر ها، آلودگی های بسیار زیادی در هوای آزاد اطراف ما وجود دارد که می توانند بر سیستم تنفسی ما انسان ها اثرات سویی بگذارند و جبران ناپذیر هستند. از این رو دانشمندان و محققین با استفاده از علم و دانش خود توانسته اند، دستگاه های تصفیه هوا که از فیلتر های متعدد تشکیل شده اند را تولید و به بازار عرضه کنند.

این دستگاه ها همانطور که گفته شد؛ می توانند با تصفیه هوای آزاد، آلودگی های موجود در هوا نظیر ویروس ها، باکتری ها، ذرات گرد و غبار و دود را از هوای آزاد جدا سازند و سپس هوای تصفیه شده را تحویل دهند. در این محتوا از سرمامارکت سعی بر این است که با دستگاه های تصفیه هوا که کاربرد وسیعی در دنیای امروز دارند بیشتر آشنا شویم.

کاهش آلودگی ها با دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا می توانند آلودگی های موجود در خانه را مانند پرز فرش، دود سیگار، ویروس ها و … را در خود جذب نمایند و مانع از انتشار آنها در هوا شوند. این دستگاه ها از فیلتر های متعددی که در زیر به آنها می پردازیم تشکیل شده اند و هوا از ذرات ریز معلق پاکسازی می نمایند و سپس با استفاده از اشعه ماوراء بنفش، هوا را از سایر آلودگی های ویروسی و میکروبی ضدعفونی می نمایند.

بطور کلی دستگاه های تصفیه هوا می توانند هوای آزاد موجود در یک فضای بسته مانند اتاق را تصفیه نمایند و بسته به نوع دستگاه های تصفیه، کیفیت هوای تصفیه شده کاملا با یکدیگر متفاوتند.

کاهش آلودگی موجود در هوای خانه

آلودگی ها می توانند شامل گازهای سمی نظیر CO، NO2، O3، CO2 و همچنین می توانند شامل آلودگی هایی همچون رشد کپک، قارچ و باکتری در هوای خانه باشند.

انواع دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا با توجه به ظرفیت آنها در تصفیه هوا به مدل های متفاوتی تقسیم می شوند که در زیر به بعضی از آنها اشاره می نماییم.

دستگاه تصفیه هوا مدل رومیزی

چنانچه هدف از تصفیه هوا، فضای کوچکی مد نظر باشد می توان از این نوع دستگاه تصفیه هوا استفاده نمود و با گذاشتن آن در گوشه ای از اتاق تصفیه هوا را انجام داد.

 

دستگاه تصفیه هوا مدل ایستاده

این دستگاه ها معمولا در شرکت ها، منازل و ادارات کاربرد دارند و نسبت به مدل قبل ظرفیت بیشتری در تصفیه هوا فضای مورد نظر دارند.

دستگاه تصفیه هوا مدل همراه

این نوع از دستگاه ها می توانند با بهره گیری از سیستم جذب یونی هوای اطراف بینی و دهان را تصفیه نمایند و آلودگی موجود در هوا را در خود جذب نمایند در نتیجه هوای تمیز و حاوی اکسیژن فراوان را به شما پس دهند. با همراه داشتن این دستگاه، افرادی که نگران سیستم تنفسی خود هستند می توانند با خیال آسوده به محیط بیرون آیند و به کارهای روزمره خود بپردازند.

 

دستگاه تصفیه هوا مدل خودرو

معمولا این نوع دستگاه تصفیه هوا را در جلو خودرو، جایی که در معرض تابش اشعه مستقیم خودرو نباشند، قرار می دهند و با استفاده از فندک خودرو، انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می کنند. دستگاه تصفیه هوا خودرو دارای فیلتر های دائمی بوده و می توان با شستشو مداوم آنها از دستگاه به بهترین نحوه ممکن استفاده نمود. از آنجایی که هوای محیط خیابان ها این روزها پر از دود می باشد استفاده از این دستگاه برای تصفیه هوا بسیار مناسب می باشد و از آسیب های تنفسی به فرد جلوگیری می نماید.

دستگاه های فوق در برندهای متفاوتی در بازار عرضه می شوند که می توانند امکاناتی مانند سنسور نور، ریموت کنترل، نمایشگر نشان دهنده آلودگی های موجود در هوا را داشته باشند.

فیلتر های تعبیه شده در دستگاه های تصفیه هوا برای کاهش آلودگی

اولین فیلتر در این نوع دستگاه ها که به پیش فیلتر معروف است؛ می تواند هوا را از آلودگی هایی مانند پرز فرش، گرد و غبار تصفیه نماید.

دومین فیلتر استفاده شده از نوع کربن فعال می باشد که می تواند بوهای نامطبوع (نظیر سیگار، فاضلاب و …) و آلودگی های ریز و مولکولی را مانند گازهای مضر هوا تصفیه نمایند.

فیلتر هپا: جهت جذب آلودگی ها و ذرات موجود در هوای آزاد که قطری برابر با ۳/۰ میکرون را دارند، استفاده می شوند. از این فیلترها به عنوان قدرتمندترین فیلتر در جذب آلودگی های هوای آزاد در تصفیه هوا نام می برند.

جهت جذب آلودگی های حاوی ذرات آلرژی زا و دوده از فیلترهای پلاسما که قابلیت جذب الکتریکی در مقیاس نانو را دارند استفاده می نمایند. همچنین این نوع از فیلتر ها قبل شستشو می باشند.

لامپ اشعه ماوراء بنفش یا UV: در دستگاه های تصفیه هوا جهت ضدعفونی نمودن هوای محیط از ویروس ها و قارچ از لامپ UV استفاده می نمایند که می تواند حدود ۹۰ درصد ویروس ها را جذب خود نماید و از هوا جدا سازد.

مطالب مرتبط